Christa Heydebrand(1915–1971)

femaleComposerCH

Konrad Ewald

The first time I encountered the name Christa von Heydebrand was in Zeyringer's listing; and yet the composer and violist lived very close to me (namely in Dornach near Basel). She
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Works

Altrussische Lieder, op. 1, for Viola and Piano La Cornemuse, op. 4, for Viola and Piano Nordische Lieder, op. 5, for Viola and Piano Duo, op. 9, for Violin and Viola Mi ricordo. Impression, op. 10, for Viola Kleine Suite, op. 11, for Recorder and Viola De Profandis, op. 13, for Viola and 4 Violoncelli Inferno, op. 14, for Viola and Piano Ranz des vaches, op. 17, for Viola O warum stirb' i net. Variations, op. 19, for Viola Der Engel. Dialog after poems by G. Volkmann, Rezit, op. 22, for Viola Dona nobis pacem, op. 25, for Viola and 4 Violoncelli Hohes Rossegespann, Rezit, op. 29, for Viola Danse macabre, Rezit, op. 30, for Viola Machaoi, op. 31, for English horn, Horn, Viola and Violoncello Pan. Fantasy over eine rhätische Weise, op. 32, for Viola 3 Eichendorff-Lieder, op. 33, for Voice and Viola Abendrot, op. 34, for Viola Zu Bern auf der kleinen Schanze, op. 37, for Voice and Viola Weisses Gefieder overm See. Kleine Fantasy from Chexbres, op. 42, for Alto flute and Viola Angelus, op. 44, for Viola and 4 Violoncelli Im Wald, op. 46, for Viola and Piano Caprice, op. 48, for Viola Fantasy over «David melech Israel», op. 49, for Viola Thalatta (Ch. Morgenstern), Rezit, op. 53, for 2 Violas Hymnus, op. 55, for Viola and Violoncello Zarathustra. Dialog after Ged. by Nietzsche, Rezit, op. 57, for Viola Träume zu twot (Introduktion and Passacaglia), op. 59, for Violin and Viola Feierliche Music, op. 62, for Viola Seelbacher Impressionen after Gemälden by Hr. Osthoff, op. 65, for Viola and Piano Fantasy, op. 72, for Viola and Harp Purgatorio. Suite, op. 73, for Viola Jabbok. Fantasy, op. 87, for Viola and Orchestra Artio Bernensis, Concerto, op. 91, for Viola, Double bass and Strings Schneesterne, op. 92, for Viola Hurva, op. 98, for Viola and Piano Erwachen, op. 100, for Violin and Viola Blaue Blume, Fantasy, op. 104, for Violin, Viola and Violoncello La Source, op. 108, for Violin, Viola and Violoncello Viola Tricolor. Drei Capricen, op. 110, for Viola Transformatio. Fantasy, op. 126, for Viola and Strings Acqua viva. Impressionen, op. 129, for Viola and Harp

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Inputs

Bratscher :  Fantaisie en mi pour Violon et piano, op. 109
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Kürzlich bei mir entdeckt, ein Werk mit der Op. Nr. 109, komponiert 02.11.1969, welches ich unter der Einstudierung von Chr.v.Heydebrand vermutlich 1970 im Turbachtal oberhalb Gstaad uraufgeführt hatte.
WS-000390 : 
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Christa von Heydebrand war nicht Jüdin. Bitte daher den Eintrag "als Jüdin im anthroposophischen Milieu" korrigieren. Sie war vater- wie mütterlichseits aus altem deutschem Adel. Ihre Eltern und sie selbst waren Anthroposophen. Sie hatte zwar ein grosses Interesse am Judentum, aber selbst durch ihre Heirat wurde sie nicht Jüdin. Die Ehe, die übrigens nie eingetragen wurde und daher in der Schweiz nicht rechtsgültig war, ging schon nach wenigen Monaten in die Brüche, und sie ersetzte danach auf allen jenen Kompositionen aus dieser Zeit, die sie zuerst mit Jyalah Mizrahi gezeichnet hatte, diesen Namen wieder durch Christa von Heydebrand.